МузПростір

Його коріння походить з Кам'янця-Подільського, звідки мусив тікати його дід після Другої Світової. Сам же він мешкає у Жешуві (Польща) і є фронт-меном фольк-гурту «WaDaDa», який нещодавно зіграв концерти у Тернополі, Івано-Франківську та Львові. Домінік провів майстер-клас гри на акустичних барабанах, після якого і вдалося взяти інтерв’ю.

? Привіт. Розкажи про створення гурту.

 

Проект “http://www.wadada.pl/ WaDaDa” я створив у 1996 році. З першого складу не лишилося нікого. У Жешуві на час створення не було людей, які грали б на бембнах (етнічні барабани, українською – перкусія – прим. авт.). Я знайшов таких людей в інших містах. Висилав перед концертами їм ритми, а за 2 години до виступу ми з'їжджалися, репетирували і виступали. Рафал Май був із Любліна, грає зараз на дарбуці арабські та бразильські ритми; Дарек Домбровський не грає тепер взагалі. Ще була Аня Патиняк, одна з найкращих жінок-перкусіоністок. З хлопцями з теперішнього складу граємо понад чотири роки. Моніка грала наприкінці 90-х десь два роки, а потім покинула гурт. Тепер вона повернулася і рік тому прийшла ще Анжела. Дівчата принесли з собою карпатські мотиви.

 

? На яких інструментах граєте?

 

Завжди є західноафриканські барабани: дундуни, джемби, конго, дарбукі, бонго, каланги, клаве. Також у складі інструментів була басова гітара, там-тами (дерево без середини з щілиною). Колись там-тами використовували в Африці для передачі інформації. У рівнинних місцевостях звук долав близько 50 кілометрів. І різні ритми означали чи то пожежу, чи то іншу небезпеку тощо.

 

Також в гурті ми експериментували з гітарою, трубою, саксофоном, фортепіано, флейтою, кларнетом. Були й грузинські інструменти: дудукі, пандурі і саламурі. У нас було два учасники Гія і Заза, які принесли грузинські мотиви. Але потім вони пішли і ритми теж зникли. Зараз ми маємо близько 5 трубачів. Одного разу може виступити один, іншого – інший.

 

? Хто в теперішньому складі гурту?

 

Моніка та Анжела на вокалі та допоміжних інструментах, Куба, Артур, Пьотрек та Рафал, якого на жаль не було, на різних акустичних барабанах, ще один Артур на саксофоні. Загалом, через гурт пройшло близько 14 людей. Усіх я запрошую, бо цей проект – моє дитя.

 

? У якому стилі граєте?

 

Наша музика базується на етнічних мотивах Африки, Куби та Бразилії. Приправою до цієї першої страви у нас є мульти-культурні мотиви. Наш стиль музики можна назвати афро-кубо-карпатський фольк.

 

? Як ти вчився грати?

 

Сам. Тоді було важче, бо ще не було Інтернету і я всілякі ритми записував на касети. Зараз же для навчання є просто все необхідне, адже в мережі можна знайти безліч інформації. Також зараз приїжджають музиканти з Африки і виступають на наших сценах. А свого часу я ритми записував в діаграмах.

 

? А як довго граєш?

 

19 років. (Домініку – 35 – прим. автора).

 

? Ого!

 

У відповідь усміхається (авт.).

 

? «http://www.wadada.pl/ WaDaDa» перший раз виступає в Україні?

 

Гурт – так, але до цього я був тут особисто.

 

? Які у тебе враження від проведених концертів?

 

Тернопіль посідає третє місце. Там було мало людей, але по-домашньому. Краще грати для п'яти осіб, що тебе слухають, аніж для десятків, що не звертають увагу. Івано-Франківськ посідає друге місце – так звана середина цього туру. На концерті було більше людей, затишніше. Львів же займає перше місце. Тут було найатмосферніше та найкраще гралося. І тут ті люди, які взагалі нас запросили в Україну.

 

?Що ти думаєш про український фольк?

 

У слов'янській музиці ритм важливий, але не так розвинутий як, наприклад, в Африці. Ось «Даха Браха» грає слов'янське етно, але все одно там присутнє аранжування ритмами інших країн. От в Грузії, на Кавказі – ритми дикі.

 

? Кого ще з українських фольк-гуртів знаєш?

 

Грали на одній сцені з гуртом «Пропала Грамота». «http://www.muzprostir.com.ua/tags/новий%20альбом.html?f%5Btag%5D=%D0%93%D0%B0%D0%B9%D0%B4%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D0%BA%D0%B8&f%5Bsection%5D=%D0%B2%D1%81%D1%96 Гайдамаки» подобаються.

 

? На яких фестивалях виступали?

 

«Джемби етно-фестиваль» у Мальборці, що біля Ольштина, «Фрог-фестиваль» у Ґдині, на «Вудстоці» та інших.

 

? Як створюєте музику?

 

Я роблю ритмічне аранжування, 5 перкусіоністів роблять бази до того, потім виокремлюється мелодія і додається голос. Ми часто експериментуємо. Завжди пробуємо грати те, що пропонує хтось із учасників, не маємо стилістичних проблем. Якщо є ідея – граємо, співаємо, часом навіть записуємо, щоб потім прослухати і зробити висновки.

 

? Яка мета проведення майстер-класів?

 

Я хочу дати людям бактерії, заразити цікавістю та бажанням вчитися грати. Я ніколи не знаю що вони хочуть отримати. Одні приходять і платять, щоб просто посидіти, інші – вчитися. В Африці всі мають джемби і там простіше. А у нас хороші коштують чималих грошей. Найдешевший з бембнув коштує 120 євро.

 

? Був в Африці?

 

Так, але не в Західній, куди дуже хотів.

 

? Що потрібно  в першу чергу, щоб навчитися грати на перкусії?

 

Слухати музику, дивитися як рухаються руки, звертати увагу на манеру гри та техніку. Техніка дуже важлива. Краще грати по 5 хвилин на день, аніж 5 годин раз в тиждень. Енергія від гри – це добре, але якщо відкинути шаманство і наполегливо довго займатися – це краще.

 

? Як часто граєш сам?

 

Колись мав час це робити щодня, тепер – родина, діти, робота… Вже протягом 8 років маю приватну школу. Заняття раз в тиждень – годинна лекція. Тут люди можуть спробувати грати на чужих, тобто моїх, інструментах. Але якщо вони хочуть займатися цим професійно, то мають рано чи пізно придбати свої. Адже, мої інструменти – то наче моя білизна, то моя кров, бо я розбиваю о них пальці. (Домінік й справді грає з пластирем на руках – прим. авт.).

 

? Чи не плануєте найближчим часом знову в Україну з концертами?

 

Плануємо в липні виступити на фестивалі «Трипільське коло» у Києві.

 

? І щось на останок…

 

Ми всі дуже задоволені і з великим бажанням приїдемо сюди ще раз.